Asia Express:

I ett samarbete mellan den statliga kinesiska teknikbörsen, den statliga konstutställningen Art Exhibitions China och företaget Huban Digital Copyrights Ltd. kommer Kinas första nationella NFT-marknadsplats enligt planerna att gå online den här veckan.

Den är utformad som en sekundärmarknad för handel med digitala samlarföremål och upphovsrätter för digitala tillgångar. Kanske föga förvånande är den byggd på Kinas nationella Wenbao-blockkedja, eller blockkedja för “kulturellt skydd”, som hjälper till att verifiera äktheten hos artefakter och kommersiella varor. För närvarande är det bara NFT-plattformens landningssida som är tillgänglig.

1400 blockkedjeföretag i Kina

Den 29 december avslöjade den statsägda China Academy for Information and Communications Technology, CAICT, i sin nationella vitbok att över 1 400 blockkedjeföretag är verksamma i landet trots strikta regler. Tillsammans står kinesiska och amerikanska blockkedjeföretag för 52 procent av sådana enheter globalt. I ett exempel på tillämpningar av distribuerade huvudböcker i offentlig verksamhet skriver CAICT-forskarna:

“[I] Zhejiang Provincial blockchain electronic invoice platform använde [myndigheterna] blockkedjans multipla åtkomstpunkter och decentraliserade processfunktioner, tillsammans med tekniska höjdpunkter som smarta kontrakt, för att förbättra förtroendeverifieringen mellan olika avdelningar. Detta ledde till digital cirkulation av elektroniska fakturor; deras utfärdande, mottagande, inspektion, återbetalning, och förbättrade informationshanteringsnivån och servicekapaciteten för elektroniska fakturor i finansavdelningar.”

Samma sak rapporterade den lokala nyhetsbyrån Shanghai Securities News att den digitala centralbanksvalutan för digitala yuaner, eller e-CNY CBDC, översteg 104,8 miljarder kinesiska yuan (15,21 miljarder dollar) i användning i provinsen Zhejiang sedan den startades i april. Provinsens invånare har öppnat 24,14 miljoner e-CNY-plånböcker, och myndigheterna hävdade att de har distribuerat 3,5 miljarder yuan (510 miljoner dollar) i skatteåterbetalningar via e-CNY till invånarna som ett experiment. Trots resultaten har experter som den före detta kinesiska centralbankschefen Xie Peng sagt att “användningen har varit låg” för CBDC. 

Kunming’s blockchain KPI:er 

Den 30 december publicerade staden Kunming sin treårsplan för den kommunala utvecklingen av den digitala ekonomin. I rapporten fastställdes ett mål om 25 % årlig tillväxt för stadens digitala ekonomi som ska överstiga 500 miljarder yuan (72,58 miljarder dollar) på två år. Dessutom måste kommunistpartiets tjänstemän på lokal nivå uppfylla kollektiva nyckelresultatindikatorer för att inkubera minst 20 blockkedjespecifika tillämpningar och uppmuntra utvecklingen av minst 10 “starkt konkurrenskraftiga” och tekniskt avancerade blockkedjeföretag före utgången av 2024. “Var snäll och genomför [dem] helt och hållet”, står det i dokumentet. 

Moutais metaversum når 1 miljon användare

Mutai metaverse experience. Källa: 68h5.com

>

Den 1 januari lanserade den populära kinesiska spritdestilleriet Moutai och internetteknikföretaget WangYi sitt gemensamma metaverse Xunfeng World på Apple App Store. Utvecklarna utformade upplevelsen utifrån Moutais destillerier i Guizhou-provinsen. Spelare kan interagera med varandra och med destillatörer för att lära sig den traditionella Moutai-tillverkningen. 

Bara två dagar senare översteg de registrerade användarna 1 miljon och appen rankades som nummer 1 i e-handelskategorin i Kina. Appen hade dock bara ett betyg på 2,4/5 i skrivande stund, med användare som klagade på funktioner i spelet, “olidliga” väntetider för Know Your Customer-verifiering, inloggningssvårigheter och dålig kundservice. En användare skrev: 

“Det finns ingen kundjour, det finns ingen kundtjänst och jag vet inte ens var jag ska lösa problemet. Jag såg fram emot att ansluta mig från väntelistan, men jag kunde aldrig klara KYC på dagen då appen släpptes. Vad är det för fel? Jag ber er bokstavligen att ta emot mina pengar så att jag kan spela det här spelet, men det verkar som om ni inte vill ha dem?”

Hongkongs kryptobedrägerier förvärras

Hong Kong
Hong Kong cityscape. Källa: Hongkong stadskarta: Källa: Pexels

För närvarande kan invånare i Hongkong inte handla med kryptovalutor om de inte klassificeras som “professionella investerare” eller har minst 8 miljoner Hongkongdollar (1,02 miljoner dollar) i banktillgångar. Dessa bestämmelser har dock inte gjort mycket för att begränsa ökningen av kryptobedrägerier. 

En färsk polisrapport från Hongkong som citeras av Rthk.hk visade att den särskilda administrativa regionen under de första tio månaderna 2022 registrerade 1 503 fall av investeringsbedrägerier med sammanlagda tillgångar på 98,5 miljoner dollar, vilket är en ökning med 10 % jämfört med samma period förra året. 

Omkring 70 procent av bedrägerierna klassificerades som bedrägerier som rörde krypto. Ett offer, Lee, rapporteras ha förlorat 180 000 HKD (23 000 dollar) efter att ha blivit kontaktad av en representant som påstod sig ha tillgång till exklusiv insiderinformation om priset på SUSHI-tokens. Lee ringde senare till polisen efter att hans påstådda handelskonto tagits bort utan förklaring

Square Enix satsar på blockchain

I ett årsbrev som publicerades den 1 januari sa Yosuke Matsuda, ordförande för den japanska speljätten Square Enix, att företaget skulle skifta sitt affärsfokus till blockchainunderhållning. Detta följer på Square Enix tillkännagivande den 3 maj att företaget skulle sälja sin storsäljande videospelsfranchise Tomb Raider och använda intäkterna för att investera i nya initiativ som blockchain, även om företaget fortfarande behåller andra populära franchises som Final Fantasy. Matsuda skrev: 

“Jag tror att man kan säga att blockkedja fick ett betydande erkännande som område 2022, vilket framgår av att “Web 3.0″ blev ett fast etablerat modeord bland affärsmän. Men under året uppstod också volatilitet på kryptovaluta- och NFT-marknaderna som följde de dramatiska skiftningar i makroekonomin som beskrivs ovan.”

Matsuda sade också att vid sidan av monetarisering bör blockchain och NFT “leverera nya upplevelser och spänning till kunderna” och att företaget hade “flera blockchainspel baserade på ursprungliga IP:s under utveckling” I sin senaste anmälan rapporterade Square Enix 163 miljarder japanska yen (1,23 miljarder dollar) i intäkter och 39,4 miljarder yen (297 miljoner dollar) i vinst för de första sex månaderna fram till den 30 september.

Zhiyuan Sun

Zhiyuan sun är journalist på Kryptodeals med fokus på teknikrelaterade nyheter. Han har flera års erfarenhet av att skriva för stora finansiella medier som The Motley Fool, Nasdaq.com och Seeking Alpha.