Inuti Sydkoreas vilda plan för att dominera metaverset

“För många år sedan var det AI. Nu är det metaversum”, säger han. “Från regeringens perspektiv, […] så länge du inte har ett mynt i sig, är de villiga att stödja många av dessa nya tekniker.” – Doo Wan Nam från StableNode

Sydkorea: Metaversets land

Om man skulle välja det land som är mest lämpat för att dra nytta av de möjligheter som metaverset erbjuder, skulle Sydkorea stå högt på listan.

Det är ett teknikbesatt land som ivrigt tar till sig nya produkter, där 98 procent av befolkningen äger en smart enhet och mer än 10 procent av befolkningen äger åtminstone någon kryptovaluta. Trots att det är den 13:e största ekonomin i världen sett till BNP – och den 27:e sett till befolkningen – är det den fjärde största spelmarknaden i världen, med sina 33 miljoner spelare som genererar 8,3 miljarder dollar i intäkter för sektorn år 2021.

Gaming är redan en social aktivitet i metaversum-stil. De mest populära spelen är antingen kooperativa eller tävlingsinriktade, och landet dominerar esports, där tusentals människor packar arenor för att se professionella spelare slåss mot varandra. 

The Seoul Metaverse
The Seoul Metaverse. (Källa: Seoul Metropolitan Government)

“För [australiensare] skulle vår underhållning på daglig basis vara att titta på TV eller titta på en film eller vad som helst”, säger den Melbourne-baserade Zerocap-analytikern Nathan Lenga, som har undersökt Sydkoreas metaverse-planer.

“Men 50 procent av människorna i Korea rapporterade faktiskt att deras dagliga underhållning var spel. Så det är verkligen, verkligen fördjupat och integrerat i deras kultur”, säger han

Metaverset och Sydkoreas digitala New Deal

Den sydkoreanska regeringen har en ambitiös plan på 58,2 biljoner won (44,6 miljarder dollar) för att omvandla sin ekonomi så att den omfattar ny teknik, kallad “Digital New Deal” En del av detta paket omfattar 223,7 miljarder won (171,6 miljoner dollar) som öronmärkts för att hjälpa Sydkorea att bli nummer fem bland de länder i världen som har antagit mest metaversum senast 2026 – från sin nuvarande plats som nummer tolv. Enligt Korea Herald tror experter att det inhemska metaverset kommer att vara värt 400 biljoner won (306,5 miljarder dollar) till dess.

Pengarna delas ut i form av bidrag till universitet och företag som arbetar med teknik och plattformar för metaverser – men de behöver knappast någon uppmuntran, eftersom landet redan står för nästan en av fem patentansökningar för metaverser som lämnats in globalt sedan 2016, näst efter USA. De lokala teknikjättarna LG Electronics och Samsung ligger i topp när det gäller antalet ansökningar.

Läs också

Funktioner Så här kan man tjäna – och förlora – en förmögenhet med NFT:er
Funktioner Varför undervisar inte fler juristutbildningar i blockchain, DeFi och NFT?

Och sektorn för metaversen är redan väl etablerad. I en rapport från innovationsrådgivningsföretaget Mind the Bridge uppskattas att Sydkoreas metaversisektor i juni 2022 hade 109 “scaleups” – ett snabbväxande företag med en lönsam produkt – och upp till 300 fler metaversis-startups. “Deras skalup-täthet är 3-4 gånger högre än Silicon Valley och Storbritannien (3 % av det totala antalet), Europa och Israel (2 %)”, står det i rapporten, och det konstateras att skalup-företag har samlat in 10,6 miljarder dollar för att bygga metaverse-plattformar.

Landets metaverseplaner utvecklades under den förra regeringen, och den nuvarande presidenten Yoon Suk-Yeol nämnde 10 metaverse-relaterade ambitioner bland sina 110 “nationella uppgifter”

Varför är Sydkorea så angeläget om sektorn? Därför att de ser en stor möjlighet om de kan komma in tidigt, eftersom regeringen uppskattar att den kan skapa 1,5 miljoner virtuella jobb inom sektorn i framtiden. För att sätta igång kommer man att utbilda 40 000 studenter i metaversum genom kurser i högre utbildning.

“Det kommer uppenbarligen att ha en betydande inverkan på landets välstånd och verkligen stimulera deras ekonomi”, säger Lenga om målet med 1,5 miljoner arbetstillfällen. “De försöker ta fram experter som kommer att driva landet till toppen av metaverse-marknaden och få nya utvecklare till landet på grund av dessa program och initiativ.”

Hur Sydkorea är ledande inom metaverse-teknik

Sangmin “Sam” Seo är en representativ direktör för Klaytn Foundation, den koreanska internetjätten Kakaos blockkedje- och metaverseavdelning.

Han säger att det skedde en stor förändring i synen på metaverset efter att alla tvingades arbeta hemifrån på grund av COVID-19 och interagera i virtuella världar på Zoom och Google Meet.

“Att bara se andra ansikten på skärmen är inte så kul, eller hur?”, säger han. 

“Så vi försökte hitta en mer intressant plattform som kan hjälpa människor att arbeta och samtidigt ge dem kul och underhållning. Jag tror att det var därför som människor blev mer entusiastiska över metaverset och varför metaverset blev ett nytt område för koreaner och den koreanska regeringen.”

För att markera sitt tredje årsjubileum i år presenterade Klaytn sin plan “metaverse blockchain for all” för att hjälpa till att utveckla AAA-spel med blockchain och play-to-earn-spel, NFT:er och DeFi-tjänster för företag inom metaverse. Man tillkännagav ett bidragssystem på 500 miljoner dollar och finjusterar sin blockkedja för hög skalbarhet och låg latenstid för en bättre metaverse-upplevelse. Företaget erbjuder också “metaversum som en tjänst”, vilket gör det möjligt för andra företag, utgivare, skapare och användare att smidigt ansluta sig till metaversummet.

Infall du missade Magasins tidigare artikel om Sydkorea: Sydkoreas unika och fantastiska kryptouniversum

Seonik Jeon, grundare av Korean Blockchain Week, säger att Klaytns moderbolag Kakao, som är en internetjätte, ger 100 % stöd till sin metaverse-avknoppning.

“Kakaos grundare, Brian Kim, tror personligen starkt på att blockchain är Kakaos framtid, och han lägger merparten av sin arbetskraft – all elitarbetskraft – på Klaytn dessa dagar”, säger han till Magazine.

En reklambild för Ifland
En reklambild för Ifland. (Källa: SK Telecom)

“Just nu har de en del problem eftersom de ändrar en hel del saker. Men när väl uppgörelsen är klar tror jag att de kommer att växa snabbt”, säger han.

Det lokala telekombolaget SK Telecom lanserade sin egen plattform för “socialt metaversum”, Ifland, i mitten av 2021, och den har redan 12,8 miljoner användare. Företaget har planer på att dominera världen och har i slutet av november lanserats i ytterligare 49 länder. 

Vad är Seoul metaverse?

Även kommunala myndigheter är med på tåget, och staden Seoul har skapat den första virtuella plattformen för offentlig förvaltning i metaverset med sitt “Metaverse Seoul”, som beräknas öppna i slutet av året. Runt 3 000 invånare har redan lekt runt i betaversionen, besökt det virtuella stadshuset och spelat spel på Seoul Plaza.

I femårsplanen kommer invånarna att kunna besöka ett virtuellt campus för Seoul Open City University, lämna in officiella klagomål och ansöka om licenser. Besökare kan ta en virtuell promenad genom specifikt turistinnehåll.

Time Magazine utnämnde den till en av de bästa uppfinningarna år 2022, och andra koreanska städer som Changwon och Seongnam har tillkännagivit planer på att kopiera sig själva virtuellt också. 

I september öppnade den israeliska ambassaden i Sydkorea ett diplomatiskt uppdrag i metaverset som du kan besöka via en Android- och iPhone-app. När Magazine besökte den nyligen var den helt tom på människor och innehållslös – en bra påminnelse om att om inte metaverse-plattformar tjänar ett syfte och kan locka till sig användare är de helt enkelt dyra 3D-spel som inte är särskilt roliga.

Varför förbjöd Sydkorea blockchain- och play-to-earn-spel?

Korea har ett mycket komplicerat förhållande till spelande, och en studie från Korean Center on Gambling Problems visar att den genomsnittliga sydkoreanen löper två till tre gånger större risk att drabbas av spelberoende än någon av en annan nationalitet (även om det är oklart varför). Hasardspel, bortsett från lotterier och hästkapplöpningar, har förbjudits.

Så, även om Sydkorea är stort på metaversum är landet inte så angeläget om att införliva kryptovalutor. I december 2021 förbjöd Sydkoreas tidigare regering den mest uppenbara föregångaren till metaverset – spel för att tjäna pengar i blockchainspel.

Time Magazine utnämnde Seoul Metaverse till en av årets bästa uppfinningar
Time Magazine utnämnde Seoul Metaverse till en av årets bästa uppfinningar. (Källa: Seoul Metropolitan Government)

Detta kastade en slant i arbetet för lokala företag som arbetar med blockchain-spel och påminner om tidigare oro för videospelberoende, där tonåringar från 2011 till 2021 förbjöds att spela PC-spel online efter midnatt som en del av Shutdown Law.  

Doo Wan Nam, medgrundare av forsknings- och rådgivningsföretaget StableNode, anser att förbudet mot P2E-spel är ett tecken på makten hos de stora traditionella spelföretagen, som lobbade för att få spelen förbjudna.

“De såg sina konkurrenter gå in i play-to-earn, och de kunde vinna bokstavligen miljontals användare. Så för dem var det som om det här var rättvist De har mycket lobbying eftersom det är en stor bransch.”
Han påpekar att även om lobbying är olagligt, “vet folk att det förekommer lobbying, direkt eller indirekt”

Framtiden för metaverset i Sydkorea

Jeon håller dock inte med och säger att de främsta spelföretagen i Sydkorea redan utforskar blockkedjebaserade spel.

“Alla de stora spelföretagen på toppnivå använder blockkedja just nu och funderar på hur de kan göra bättre play-to-earn-spel”, säger han. “Jag tror att dessa spelföretag förbereder sig för framtiden.”

P2E games
P2E-spel som släppts eller är under utveckling av koreanska utvecklare. (Xangle)

Företag som utvecklar P2E-spel är bland annat Com2uS, Kakao Games, Neopin, Nexon och Krafton. Mobilspelsjätten Netmarble, som tjänade 2,2 miljarder dollar 2021, har mer än ett dussin blockchain- och metaverse-titlar, däribland Golden Bros, A3: Still Alive, Yokai Dual, Meta Football, Seven Deadly Sins: Origin och många fler. Det lanserade sitt eget MarbleX blockchain-ekosystem på Klaytn och har en valuta som heter Inetrium. En av dess största titlar är Everybody’s Marble: Metaworld, en del av en franchise med en användarbas på 200 miljoner. Det är ett spel för fastighetsinvesteringar där spelarna köper mark och utvecklar fastigheter i en metavärld som bygger på den verkliga världen.

Läs också

Funktioner Kinas digitala yuan är ett ekonomiskt cybervapen och USA avväpnar det
Funktioner William Shatner ger sina favoritminnen en symbolisk symbol på WAX-blockkedjan

Var Sydkorea redo att häva förbudet mot blockchain-spel och P2E?

Det mest framgångsrika sydkoreanska spelföretaget som utnyttjar blockkedjeteknik är utan tvekan WeMade. När Magazine träffar dess vd Henry Chang i Seoul säger han att han tror att förbudet snart kommer att hävas tack vare en mer gynnsam inställning från president Yoon. “Jag tror att den nya regeringen, den nuvarande regeringen, kommer att ändra lagarna i enlighet med den rådande situationen”, säger han.

“Jag förväntar mig att det blir nästa år.”

Klaytns Seo håller med: “Jag tror att när de väl har tillräckligt många användningsfall och tillräckligt många bra berättelser kommer den koreanska regeringen att tänka annorlunda på sin tidigare plan och kanske ändra sin deklaration”

Detta har ännu inte hänt, och kollapsen av Terra, Celsius och FTX har inte riktigt hjälpt fallet att lätta på reglerna för allt som har med krypto att göra. Tjänstemän från ministeriet för vetenskap och informations- och kommunikationsteknik har dock uppgett att de arbetar på lagar för att reglera metaverset som är skilda från videospelsreglerna. 

The Israel Korea metaverse was totally empty when Magazine visited
The Israel Korea metaverse was totally-emptally-empty-when-Magazine-visited.png 600w, https://cointelegraph.com/magazine/wp-content/uploads/2022/12/The-Israel-Korea-metaverse-was-totally-empty-when-Magazine-visited-300×142.png 300w” sizes=”(max-width: 600px) 100vw, 600px”>figcaption class=”wp-element-caption”>The Israel Korea metaverse was totally empty when Magazine visited. (Källa: Andrew Fenton)

WeMade skapade den populära serien Legend of Mir och hävdar att Mir 4, som släpps 2021, är det mest framgångsrika blockkedjespelet i världen. Det gör det möjligt för spelare som har kommit tillräckligt långt i spelet att bege sig ner i en virtuell gruva för att samla metall för att smälta till kryptovalutan Draco.

“Det blev vansinnigt populärt”, säger Lenga. “Sedan februari i år har de haft 650 000 genomsnittliga användare.”

I skrivande stund var 61 000 spelare online, med 5,4 miljoner under månaden. Visst, det är småöl jämfört med de 253 miljoner månatliga användarna av Fortnite eller de 172 miljoner människor som spelar Minecraft, men det är mycket bra för ett blockchainspel. En del av dessa användare befinner sig dock i Korea, där de spelar en version utan blockkedja.

“Jag tror att blockkedjespel är spel, och att göra ett blockkedjespel framgångsrikt är väldigt likt ett vanligt spel”, säger Chang om sin strategi med Mir 4.

“Spel med blockchain kan vara roligare än spel utan kryptovaluta. Så jag tror att om tre år kan nästan alla spel, konventionella spel, omvandlas till blockkedjespel.”

I juni lanserade WeMade Wemix3.0, en spelplattform som man hoppas ska bli blockkedjespelets Steam, med DeFi-tjänster och ett eget stablecoin, WEMIX. Nettovinsten ökade med 72 % i år jämfört med 2021, och framtiden såg ljus ut. 

I slutet av november avnoterade dock Sydkoreas största börser WEMIX-token på grund av oro för att utbudssiffrorna inte var korrekta, vilket omedelbart raderade 70 % av dess marknadsvärde. Företaget vidtar rättsliga åtgärder, men detta visar än en gång att blockkedjeutvecklare står inför betydande risker.

Kan metaverset existera utan kryptovaluta i Sydkorea?

Nam tror att metaverset är så tilltalande för den sydkoreanska regeringen eftersom det utnyttjar blockkedjans kraft samtidigt som det är ett par steg från själva kryptovalutan.

“För många år sedan var det AI. Nu är det metaverse”, säger han. “Ur regeringens perspektiv, […] så länge man inte har ett mynt i sig, är de villiga att stödja många av dessa nya tekniker.”

Shinamon Bank's Metaverse platform
Shinamon Banks Metaverse-plattform. (Källa: Shinhan Financial Group)

Tyvärr är det just den inriktning som många av de sydkoreanska metaverse-plattformarna har tagit hittills: Ifland, Metaverse Seoul, Israel-Koreaambassaden – dessa är bara 3D-världsversioner av det befintliga internet (även om Ifland 2.0 kommer att ha kontantliknande punkter). Man kan se hur icke-störande metaverset är för den befintliga ordningen eftersom till och med de stora koreanska bankerna KEB Hana Bank och Shinhan Bank har metaverse-filialer.

Om det inte är användarna själva som bygger metaverset, med incitament från digitalt ägande som tillhandahålls av NFT:s, är den nuvarande generationen av metaverse-plattformar egentligen bara en ny färg på samma gamla Big Tech-dominerade Web2.

Läs också

Funktioner En ny introduktion till Bitcoin: Den 9-minuters läsning som kan förändra ditt liv
Funktioner Blockkedjespel tar steget in i den vanliga marknaden: Så här kan de vinna

Andrew Fenton

Andrew Fenton är journalist och redaktör i Melbourne och bevakar kryptovaluta och blockchain. Han har arbetat som nationell underhållningsskribent för News Corp Australia, på SA Weekend som filmjournalist och på The Melbourne Weekly.