Socios chefens mål? Att slå ut krypto ur parken

Vad är en sportfans dröm som går i uppfyllelse? Att vara speaker vid en hemmamatch för AC Milan, inför 75 000 brölande Rossoneri-fans?

Att spela en fotbollsmatch på det heliga gräset hos ditt älskade FC Barcelona?

Att besöka ett F1-teams garage före loppet och sedan titta på Monza Grand Prix från en VIP-loge?

Detta är några av de största belöningarna som delas ut som incitament för att gå med i Chiliz- eller CHZ-baserade fan token-system på Socios.com. Det finns också mindre, men ändå önskvärda priser, som att träffa sina idrottsidoler, välja vilken musik som ska spelas när laget gör mål eller rösta om utformningen av nästa års lagkläder.

Socios.com har nu samarbetat med över 170 idrottsklubbar i 25 länder och 10 sporter, inklusive amerikansk fotboll, fotboll, basket, cricket, esport, ishockey, blandad kampsport, motorsport, tennis och rugby. Åttio av dessa organisationer har redan lanserat sina officiella fan tokens på Socios.com-appen, och man har högprofilerade avtal med jättar som Manchester City, Barcelona och Aston Martin F1 Team. 

Alex Dreyfus
Alex Dreyfus chattar med Magazine från sitt kontor. Källa: Alex Dreyfus från sitt kontor: Julian Jackson

Lagkaptenen bakom detta är Socios vd Alex Dreyfus. “Jag är fransman, 45 år gammal just nu. Och jag har varit internetentreprenör de senaste 25 åren. Jag lämnade skolan innan [jag var] 18 år gammal. Jag skapade mitt första företag 1995 i början av internet. Jag tillhör generationen Web 1.0. Så under de senaste 25 åren har min resa alltid varit att försöka använda tekniken för att skapa något som inte existerar och att försöka ta till mig det före de andra”.

Han började med att utveckla en fransk stadsguide som först täckte Paris och sedan 36 andra franska städer. Som serieentreprenör gick han vidare till ett spelprojekt på nätet, med sportspel och poker på nätet. Även om det finns färre regleringar i Frankrike, till skillnad från i Storbritannien, finns det inte bettingbutiker överallt. Han flyttade till Malta för 17 år sedan och för 10 år sedan tog han ut sina spelföretag för att skaffa kapital till sitt nästa projekt.

Lustigt nog började han som Bitcoin-skeptiker. Eftersom han kom från den starkt reglerade världen av onlinespel hade han svårt att sätta sig in i ett decentraliserat system utan tillsynsorgan.

Läs också

Funktioner Krypto lever och frodas, även om skeptiker säger att det inte är pengar
Funktioner Powers On… De fem viktigaste lag- och regelutvecklingen inom kryptoområdet under 2021

Bitcoin-skeptiker… till en början

På Island under sin smekmånad stötte Dreyfus på en butik som tog emot Bitcoin, vilket väckte något i hans bakhuvud. När han kom hem upptäckte han att spelrummet var fullt av kryptoentusiaster som tjänade pengar. “Jag såg mina Twitterflöden – alla mina vänner som handlade med krypto och pratade om det.”

“Så under 2017 lade jag ner mycket tid på att utbilda mig själv.” Han följde Andreas Antonopoulos och några andra kryptoinfluencers.

“Som entreprenör försöker jag alltid hitta nya möjligheter – inte som en investering utan för att utvecklas. I slutet av 2017 började jag titta på krypto från en sportvinkel.”

En idé gror i hans huvud. Sport är globalt – ett internationellt språk. Det innebär att många, om inte de flesta, supportrar inte bor i ursprungslandet. Enligt en undersökning finns det 253 miljoner Manchester United-fans i Kina, vilket är nästan fyra gånger större än hela Storbritanniens befolkning!

Alex Dreyfus
Alex Dreyfus drömde om fan tokens som ett sätt att engagera sig med ett lags globala fanbase.

Förvisso reser sporter som F1 runt i världen med tävlingar i olika länder, men för att se sporter som amerikansk fotboll, fotboll eller National Basketball Association måste man vanligtvis befinna sig i värdlandet.

Men dessa världsomspännande fans är också hängivna sina lag, vilket är en enorm bas för ett företag.

Dreyfus konstaterar att sporten var mogen för störningar.

“Branschen har inte störts under de senaste 30-40 åren, till skillnad från de flesta andra branscher i världen. Resebokning, dejting, naturligtvis, taxi, bankverksamhet – alla har mer eller mindre störts. Idrotten är fortfarande densamma i stort sett som den var för flera år sedan. Förvaltningen av dessa globala varumärken kan vara ganska riskvillig.”

Fan tokens är ett sätt att skapa en ny intäktsström för de många supportrar som bor utomlands.

“Den 6 januari 2018 bestämde jag mig för att komma tillbaka till kontoret efter julen och säga: ‘Låt oss göra det. Vi lanserar vår verksamhet i det utrymmet” Och vid den tidpunkten är vi 10, kanske 12, anställda. Det var ett förtroendeingivande steg”, säger han.

“Snabbt fram till idag är vi 300 anställda på nio kontor i världen. Vi är det största företaget inom blockchain/sportsektorn, men vi är också en av de största mainstream blockchainprodukterna som inte är ett utbyte eller en plånbok. Vi skapade konceptet fan tokens.”

Vi skapade konceptet fan tokens

Chiliz (CHZ) är i princip ingångspunkten som gör det möjligt för fans att gå in på socios.com och köpa tokens för sitt favoritlag i National Basketball League, Formel 1, rugby eller andra idrottslag. Det är precis som att handla på vilken vanlig kryptobörs som helst, förutom att tokens huvudsakliga användningsområde är – åtminstone teoretiskt sett – att låta fansen ha ett djupare engagemang för sin favoritklubb. Nyttotoken är i första hand en social investering, inte en finansiell investering.

Meet and greet
Fans möter de internationella fotbollsstjärnorna Rafa Márquez och Javier Zanetti. Källa: ..: Källa: Socios

Förbättra upplevelsen för fansen

Fan tokens gör det möjligt för fansen att rösta eller delta i beslut som rör deras lag – t.ex. att välja musik som spelas när ett mål görs, design av halsdukar eller vilket nummer en spelare ska bära.

Det finns en viss likhet med DAO:s: där alla som har en token har inflytande över styrningen av beslut som är viktiga för dem. Dreyfus beskriver detta som en del av styrningen, inte ägande – ett slags idrottsinfluencer. Det gör fansen mer till deltagare än passiva åskådare. Deras högsta pris för fotbollsfans är Living the Dream, där innehavare av en fan-penna får spela fotboll i sitt lags färger på hemmaarenan tillsammans med en stjärnspelare, fotografer och kommentatorer – hela arbetet är igång.

“Om jag skulle definiera den här upplevelsen med ett ord skulle det vara: spektakulär.” Barcelonas fotbollsfan BAR tokenholder om att spela på sitt lags plan med andra fans och spanska La Ligas bästa spelare, Samuel Eto’o.

Just när Chiliz och Socios började ta fart slog COVID-19 till och klubbarna fick fundera på vad deras företag skulle göra när arenorna var tomma. Fan tokens var därför mycket mer meningsfullt vid den tidpunkten.

Skymt nog har först COVID-19 och den nuvarande kryptovintern fungerat till Socios fördel. Dreyfus menar att kryptosektorns krympning tar bort några av de mer opraktiska projekten, men fan tokens, med sin globala bas i sportälskare, kommer att kunna fortsätta att utvecklas utan distraktioner.

VM har dock inte fungerat till dess fördel så långt som många förväntade sig, och tokenet föll faktiskt under den första veckan.

Mer av ett maraton än en sprint

Dreyfus anser att Socios verkliga mål (haha) för tillfället är att engagera de icke-kryptoinfödda fansen, att övertyga dem om att fan tokens har ett verkligt värde för dem, eftersom de sannolikt kommer att vara lite skeptiska till en början. För närvarande är det en Ethereum-token, men han säger att det finns planer på att lansera en egen blockkedja för sportindustrin.

“Företaget håller på att utveckla en sportklubbsbaserad blockkedja “Chili Chain 2.0″, som ska baseras på sportindustrin, med dem som noder och validerare”, säger han. 

“Den första iterationen av detta är planerad till slutet av året eller början av nästa år. Tanken är att det ska finnas ett helt ekosystem av idrottsklubbar och fans (och Socios.com) som interagerar och handlar med varandra och genererar intäkter och belöningar.”

Vi ger ett fan det sista ordet: “Att leva det som dina idoler upplever är ovärderligt – det finns ingen möjlig jämförelse.”

Läs också

Funktioner Pornobetalningar skulle bli Kryptos dödande app: Varför har de floppat?
Funktioner Hur gör du DAO? Kan DAO:er skalas och andra brännande frågor?

Julian Jackson

Julian är professionell journalist och copywriter med inriktning på miljö, teknik och företag. Han har arbetat för BBC, Channel 4, Reader’s Digest, NBC och Der Spiegel. https://julianj.journoportfolio.com